28آوریل 2024- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله آکادمی اروپایی پوست و ونیرولوژی منتشر شده است، توفاسیتینیب(Tofacitinib) ممکن است خارش و سایر علائم را در میان بیماران مبتلا به پسوریازیس با سابقه ی آرتریت پسوریاتیک بهبود بخشد.

بر اساس این یافته‌های جدید، درمان بیماران مبتلا به پسوریازیس و سابقه آرتریت پسوریاتیک (PsA)با دوزهای 5 و 10 میلی‌گرمی توفاسیتینیب دو بار در روز به مدت 16هفته ممکن است منجر به کاهش درد مفاصل، خارش، سفتی صبحگاهی و علائم افسردگی شود. محققان استفاده از توفاسیتینیب- بازدارنده ی خوراکی ژانوس کیناز(JAK) - را در تجزیه و تحلیل تلفیقی از داده های فاز سوم دو مطالعه یOPT Pivotal  یک و دو بررسی کردند. این مطالعات 52 هفته طول کشید و در سطح جهانی انجام شد. تیم تحقیقاتی برای ارزیابی پیامدهای گزارش شده توسط بیمار(PROs)، اثربخشی و نمایه ایمنی توفاسیتینیب در افراد مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید با سابقه آرتریت پسوریاتیک، از تجزیه و تحلیل تعقیبی این داده ها استفاده کرد.

محققان، افراد را به صورت تصادفی در گروه دریافت توفاسیتینیب 5 یا 10 میلی گرم دو بار در روز یا دارونما قرار دادند، در حالی که افراد تحت درمان با دارونما پس از 16 هفته با این دارو درمانشان آغاز شد. محققان اثرات درد مفاصل، خارش و سفتی صبحگاهی را برای کمک به کاهش علائم افسردگی بررسی کردند. در هفته ی شانزدهم، نتایج گروه‌های درمان 5 و 10 میلی‌گرمی توفاسیتینیب دو بار در روزنشان داد که پیشرفت‌های عمده‌ای در نمرات آیتم‌های شدت خارش (ISI)، درصد ناحیه تحت تاثیر پسوریازیس و نمره ی شاخص شدت (PASI) 75/PASI90 و کاهش درد مفاصل در مقایسه با افراد در بازوی دارونما داشتند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که بخش بزرگی از شرکت‌کنندگان در بازوی درمانی در نهایت به نمره ی زیرمقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی(HADS-D) با نمره کمتر از 8 در هفته ی 16ام دست یافتند که نشان می‌دهد علائم افسردگی آنها کاهش یافته است.

به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که داده‌های آزمایشی مطالعات OPT Pivotal یک و دو، نشان دهنده بهبود در خارش، وضعیت پوست، سفتی صبحگاهی، درد مفاصل و سلامت روان در مقایسه با افرادی است که تا هفته شانزدهم دارونما مصرف می کردند و این موارد تا هفته ی 52ام ادامه داشت.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dermatology/news/tofacitinib-may-improve-itching-and-other-symptoms-among-psoriasis-patients-with-psa-study-127410